پاسخ به سوالات متداول

بعد از جراحی لثه ، دندانپزشک ، لثه را بخیه و بمنظور حفاظت موضع از از تحریکات با استفاده از خمیر پانسمان آنجا را می پوشاند. خمیر پانسمان در عرض چند ساعت سفت می گردد. لذا از برداشتن و دستکاری آن با دست و زبان و یا از مکیدن آن خود داری کنید. جدا شدن تکه ای از آن مهم نبوده ، ولی اگر تیز و ناراحت کننده بود واحیانا درد داشتید به کلینیک مراجعه کنید. بعد از رفتن بیحسی ممکن است درد مختصری داشته باشید ، که میتوانید از مسکن های تجویز شده استفاده کنید . فعالیت های روز مره خود را می توانید داشته باشید ، ولی توصیه می گردد از انجام فعالیت های شدید بدنی و حمام گرم تا چند روز اجتناب کنید. ممکن است بعد از جراحی مقداری تورم در صورت دیده شود که طی 3-4 روز از بین می رود .پیشنهاد می گردد بمنظور پیشگیری و یا کاستن تورم یا خونریزی بعد از جراحی از بیرون دهان ، با استفاده از کیسه آب یخ کمپرس سرد گردد (ده دقیقه یکبار و بمدت چند دقیقه ) اگر تورم شدید و توام با تب وعلائم دیگر بود به جراح لثه اطلاع دهید. ممکن است مقداری ضعف ، تب ولرز خفیفی در 24 ساعت اول داشته باشید در صورت شدید شدن با پزشک معالج خود تماس بگیرید. خروج مقداری خونابه در روز اول ( معمولا 4-5 ساعت اولیه )طبیعی بوده و مهم نمی باشد . ولی در صورت عارض شدن خونریزی ، یک تکه گاز استریل خیس شده را در محل روی پانسمان قرار داده وبا فشار انگشتان به مدت 10- 15 دقیقه نگهدارید. اگر خونریزی از بین نرفت و یا تشدید گردید ، لازم است با کلینیک تماس بگیرید . بهتر است روز اول از غذاهای مایع و سرد استفاده کنید . از روز بعد از غذاهای نرم استفاده نموده و جویدن را با طرف دیگر فک که پانسمان ندارد انجام دهید ، روز اول جراحی دهانشویه و مسواک نزنید و از روز بعد از جراحی مسواک زدن و دهانشویه آغاز شود . بعد از برداشتن پانسمان وکشیدن بخیه ناحیه جراحی را به ملایمت مسواک بزنید . * در مواقع ضروری با تلفن 32775800 تماس بگیرید راهنمایی های لازم به شما داده خواهد شد*

بعد از فعال کردن سیم های ارتودنسی شما احتمال درد در دندان ها می رود می توانید جهت درمان تسکین درد از مسکن های ساده مانند استامینوفن ساده استفاده کنید ، در صورت داشتن درد بیش از حد با پزشک معالج خود تماس بگیرید. در صورت شکستن بندها وبراکت ها در طول درمان ارتودنسی در اولین فرصت به متخصص ارتودنسی خود مراجعه نمائید.

درمانی که برای شما صورت گرفته درمان کانال ریشه (اندو) است که در اصطلاح عام عصب کشی نامیده می شود. درد دندان بعد از اینکه بی حسی شما برطرف شد ممکن است شروع شود . به همین دلیل توصیه می شود مصرف داروهای توصیه یا تجویز شده را بلافاصله در اولین فرصت وقبل از شروع درد آغاز نمائید. اگر توصیه دارویی برای شما صورت نگرفته است و به دلیل مشکل گوارشی یا شرایط یا بیماری خاص تحت نظر پزشک نیستید (مثل بارداری ،بیماری خونی و...)از قرص ایبوپروفن400 میلی گرم برای بر طرف شدن درد خود (هر 6 ساعت) می توانید استفاده کنید. ممکن است بین 1-2هفته در هنگام غذا خوردن یا فشار دادن دندان ها بر روی هم درد مختصر حس کنید که روند کاهشی داشته وطبیعی به شمار میرود. گاهی در برخی افراد بین جلسات درمان یا بعد از درمان ، درد شدید دندان ،تورم و درد حین لمس دندان به وجود می آید به طوری که با کوچکترین تماس با دندان ها درد شدید احساس می شود ، این حالت یک واکنش التهابی بوده و ارتباطی با موفقیت درمان شما در بلند مدت ندارد و ظرف چند روز برطرف می شود . مصرف داروهای تجویز شده ، شست وشو با آب گرم میتواند طول دوره وناراحتی شما را کاهش دهد . داروها را بر اساس زمان توصیه شده مصرف کنید و زودتر از خاتمه دوره ، مصرف دارو را قطع نکنید. پانسمانی که روی دندان شما قرار گرفته شده است وتا پر شدن یا رو کش نهایی دندان شما حتما باید روی محل خالی دندان شما را بپوشاند . دندان خود را باید در اسرع وقت پر کنید چون خالی ماندن تاج دندان شما ممکن است به عفونت آن منجر شود ، درمان عصب کشی شما شکست بخورد و مجبور شوید که درمان ریشه مجدد انجام دهید یا حتی دندان شما کشیدنی شود . 24 ساعت بعد از درمان ریشه در صورتی که مشکل با دندان خود نداشتید می توانید اقدام به ترمیم کردن دندان خود نمائید.(زمان مناسب ترمیم دندان توسط دندان پزشک معالج به شما یاد آوری می شود). توجه داشته باشید بیشتر دندان هایی که درمان ریشه می شوند و بعد ترمیم می شوند نیاز به روکش پیدا می کنند . در صورت بروز مشکل می توانید با شماره 32775800 که برای تماس ضروری در اختیارتان قرار می دهیم در ساعات معین تماس بگیرید وراهنمایی بخواهید. درک می کنیم" عصب کشی" تجربه خوشایندی برای بیشتر بیماران نیست . تمام تلاش دندانپزشک انجام درمانی با کمترین ناراحتی و عارضه پس از درمان است . امیدواریم درمان رضایت بخشی را ارایه داده باشیم و برای شما سلامتی وشادکامی در روزهای پیش رو ، آرزومندیم.

در صورتیکه دندان شما با مواد آمالگان ترمیم شده است تا حدود 2 ساعت بعد از ترمیم به هیچ وجه مواد غذایی خورده نشود. تا 24 ساعت از فشار به منطقه ترمیم جدأ خود داری فرمائید. در صورت داشتن بلندی در پر کردگی در اولین فرصت به دندانپزشک خود مراجعه فرمائید. تا بعد از اتمام بی حسی از خوردن مواد غذایی جدأ خود داری نمائید.

گاز استریلی (پارچه)که روی محل دندان کشیده شده قرار میگیرید، حتما حداقل به مدت 1 ساعت نگاه داشته و آب دهان خود را قورت داده واز مکیدن، خارج کردن و تف کردن آب دهان خود داری نمائید تا لخته خون تشکیل شده از حفره دندان خارج نشود از گرم کردن ودستکاری موضع دندان کشیده شده خود داری شود. از کشیدن سیگار حداقل 24 ساعت پس از کشیدن دندان جدا خود داری شود. به مدت 24 ساعت غذاهی سرد، آبکی ونرم میل نمائید. پس از 24 ساعت دهان خود را با آب نمک ولرم (یک قاشق چایخوری در یک لیوان آب )دهانشویه نمائید ودر اولین فرصت ممکن بقیه دندانها مسواک نمائید. در صورت خونریزی از کمپرس یخ وقرار دادن گاز استریل در موضع به مدت 1ساعت استفاده شود. چنانچه خونریزی به روشهای فوق متوقف نمی شود دندانپزشک خود را مطلع نمائید ویا به نزدیکترین مرکز درمانی مراجعه فرمائید. داروهای تجویز شده را مصرف نمائید ودر صورت عدم تجویز دارو و وجود درد از مسکن(بجز آسپرین و ترکیبات آن استفاده نمائید. چنانچه قبل از کشیدن دندان ، دندانپزشک خود را از بیماری عمومی احتمالی نظیر ناراحتی قلبی ، سابقه زردی یا یرقان، فشارخون ، پرکاری تیروئید و مصرف ترکیبات آسپرین و ... آگاه نکرده اید در اولین فرصت اینکار را انجام دهید.